21 gru 2013

Chleb żytni z dodatkami. Na Święta i nie tylko.

Myślałam nad tym jak urozmaicić pieczywo, aby i ono miało świąteczny charakter.
Dodałam więc kilka dodatków, takich które kojarzą się ze Świętami.
Taki chleb pasuje zarówno do słodszych smarowideł, jak i świątecznego pasztetu czy szynki.

Na razie upiekłam jeden bochenek, jednak w planach są następne cztery :)




1 bochenek

350g mąki żytniej razowej typ 2000
1 opakowanie suszonych drożdży
200ml ciepłego mleka
2 łyżki oleju rzepakowego
1 łyżeczka cukru trzcinowego
1/2 łyżeczki soli
2 łyżki maku
garść suszonych moreli
garść suszonej żurawiny
garść orzechów włoskich

Drożdże wsypujemy do miski. Dodajemy cukier i sól, zalewamy ciepłym mlekiem.
Odstawiamy na 10 minut.
Po tym czasie dodajemy mąkę i olej. Zagniatamy na elastyczne ciasto.

Orzechy dość grubo siekamy. Morele kroimy w kawałeczki.

Do ciasta dodajemy posiekane orzechy, morele, mak i żurawinę. Wszystko razem dokładnie zagniatamy.
Odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce, przykrywając lnianą ściereczką.
Po tym czasie formujemy kształtny bochenek chleba i pieczemy w nagrzanym do 200st.C piekarniku ok. 35-40 minut.


Do upieczenia chleba użyłam bakalii Kresto.


3 komentarze:

Dziękuję, że do mnie zajrzałeś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...