17 kwi 2015

ABC Szparagi

Kilka słów o szparagach...



Sezon na szparagi:

maj-czerwiec, październik-listopad

Zdrowe, bo:

1) mają działanie moczopędne i oczyszczające,
2) dobrze wpływają na układ krwionośny - zwiększają krzepliwość krwi i wzmacniają ściany naczyń krwionośnych,
3) pobudzają przemianę materii.

Sprawy techniczne:

1) kupno szparagów:
- wybierajmy te o jasnych, zamkniętych główkach i połyskujacych pędach,
- omijajmy szparagi długo leżace na słońcu, zwiędłe czy zdrewniałe,
- najlepiej wybrać szparagi o średniej grubości.
2) sprawdzanie świeżości szparagów:
- można potrzeć szparagiem o dłoń. Powinien on wtedy wydać charakterystyczny skrzypiacy dźwięk,
- po złamaniu łodygi szparaga powinien tryskać z niej sok.
3) przechowywanie szparagów:
- jeśli nie używamy szparagów w dniu ich kupna, należy je umyć, owinać w wilgotna ściereczkę i schować w lodówce w pojemniku do warzyw.

Rodzaje szparagów:

1) białe,
2) zielone.
Tak naprawdę sa to te same szparagi, z tych samych nasion wyrosły. Różnia się jedynie tym w jakich warunkach wyrosły.
Zielone rosły odkryte, "na słońcu", natomiast białe nie dość, że były przykryte, to jezcze rosły głęboko w ziemi.

Przygotowanie i gotowanie szparagów:

1) obieranie szparagów:
- białe obieramy zawsze, zielone - gdy jest potrzeba
- staramy się obierać dokładnie, by usunać całe łyko. Obieranie zaczynamy tak ok. 3-4cm poniżej główki, aż do końca pędu.
2) gotowanie szparagów:
- szparagi myjemy, obieramy,
- odcinamy dolny kawałek pędu na ok. 2cm,
- szparagi wiażemy w pęczki po 6-10 sztuk,
- wkładamy do osolonego wrzatku i gotujemy je ok. 15 minut (im cieńsze łodygi tym krócej),
- podczas gotowania szparago układamy w garnuszku do góry główkami, woda ma sięgać do ok. 3/4 wysokości łodyg.


1 komentarz:

Dziękuję, że do mnie zajrzałeś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...