17 kwi 2015

Chałka gryczana

Co do chałki gryczanej miałam obawy, czy wyjdzie.
Wyszła. Jednak tak jak myślałam, nie jest tak puszysta i wyrośnięta, jak tradycyjne wypieki glutenowe (pszenne).
Chałka jest mniejsza i cięższa od zwykłej. 
Jednak jest smaczna - zwłaszcza jeśli lubisz lekko wytrawny smak mąki gryczanej.



3 szklanki mąki gryczanej
 2 jajka
1/2 szklanki ciepłego mleka
20g świeżych drożdży
1 łyżka oleju
4-5 łyżek cukru 
łyżeczka soli
białko jajka lub mleko do posmarowania
dodatki: mak, sezam, siemię lniane, słonecznik czy cukier

Wlewamy mleko do miski, dodajemy drożdże, cukier, łyżkę mąki. Mieszamy. Odstawiamy na 15 minut.
Dodajemy jajka, olej, mąkę i sól. Mieszamy łyżką, a następnie wyrabiamy.
Odstawiamy na około 60 minut.

Dzielimy ciasto na 2 części, a następnie każdą część na 3 kawałki.
Z kawałków formujemy paski, które następnie składamy podobnie jak warkocz.
Gotowe chałki przekładamy na wysmarowaną tłuszczem blachę, smarujemy białkiem i posypujemy ulubionymi dodatkami.
Pieczemy ok. 45 minut w temp. 180st.C. Piekarnik musi być wcześniej nagrzany.

Uwaga: chałka z mąki gryczanej jest delikatniejsza niż ze zwykłej mąki, dlatego należy luźniej "zaplat warkocz" a także uwać przy przekładaniu na blachę.
Uwaga2: Gdyby ciasto po wyrośnięciu trochę się kleiło, należy lekko obsypać je mąką.


1 komentarz:

  1. tego szukałam na dzisiaj :) dziękuje, zapraszam do mnie, u mnie minimalistycznie www.purebyjo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że do mnie zajrzałeś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...